Saturday, 2 August 2014

Pandangan si dia.




Again . A story written by me , Ana Ina
Tapi pengalaman seorang sahabat yang dikongsikan .
:) Enjoy reading !
.................................

Aku masuk dalam dewan tu .
Satu program usrah perdana . jemputan makcikku .
Allahu , ramainya perempuan yang pakai purdah !
Nak dibandingkan dengan diri aku ,,,
Tudung bidang 60 pun aku tak pakai .
Memang belambak dekat almari .. Tapi ..
Aku tebalkan muka . Aku terus jalan .
Aku nak menuntut ilmu baru kat sini .

Kenapa semua orang pandang aku ?
Apa salah aku ?
Aku dekatkan diri dengan seorang perempuan .
Dia tak berpurdah , tapi bertudung labuh .
Seorang yang cantik . Manis dipandang .

Aku tanya soalan . Dia pandang pakaian aku .
Jawab endah tak endah . Hatiku terasa .
Rasa malu menerpa . Seandainya hati ini boleh dikeluar masa tuh .
Orang ramai akan nampak betapa kecutnya hati ini .
Aku rasa nak keluar daripada dewan tu sekarang jugak !
Apa salah aku ? Kenapa semua orang kat sini nii ??!!

Namun berbekalkan kekuatan yang masih ada .
Kugagahkan jua kaki melangkah .
Daripada ramai-ramai orang di luar sana .
Aku yakin . Allah memilih hati aku untuk berada di majlis itu .
Allah memilih hati aku .
Aku ulang . Dia memilih hatiku .
....................................................................

Rasa kasihan menebali hati ina tatkala sahabat ina meluahkan .
Siapa kita untuk menilai seseorang hanya melalui luaran ?
Ina sendiri kagum dengan si pemakai tudung labuh ,
Apalagi si pemakai purdah .

Tapi , kenapa tidak berusaha untuk menjaga hati ?
Kita tak tahu apa yang orang lain dah buat untuk pendekatan dirinya kepada yang Esa .
Kita tak tahu apa sejarah keluarga dia .
Kita tak tahu apa penyebab dia jadi jahat atau buruk macam apa yang kita nampak .
Kalau kita jadi  budak baik . Bersyukurlah .itu satu nikmat .
Tapi tanpa "penjagaan yang rapi",
Mungkin 'kita yang baik' ini akan bertukar .
Apa yang akan terjadi pada masa depan ? Kita tak tahuu ..

Penilaian tak sepatutnya dibuat hanya melalui kecantikan seseorang ,
Begitu juga hal ini , Penilaian tak sepatutnya dibuat melalui pemakaian .
jangan pandang rendah terhadap seseorang yang  memakai tudung .
Selagi dia masih mampu dan mempuyai rasa tanggungjawab untuk menutup apa yang perlu,
Menjaga apa yang perlu , Hormati dia .

Kita tak tahu, mungkin si dia sedang berusaha ke arah itu -->yang lebih baik.
Ana takut pandangan serong sesetengah orang akan mencairkan azam baru si dia .
Maka berhentilah memberikan pandangan serong terhadap bakal si solehah .
Kita nak masuk syurga ramai-ramai . Bukan sorang-sorang .
JANJI !

Jom bantu si dia . Bukan melemahkan azam si dia.
Doa pula sangat diperlukan .
Dan semoga doa kita mampu sampai kepada hati-hati orang lain .

okay . type-off .



thanks reading my diary

0 Smile for me♒: