Saturday, 18 March 2017

Cerita Hari Ini.

18th March 2017.

6:00 am. Bangun tido, solat semua. Berdebar jugaklah untuk pertandingan harini. Sebab rasanya, dah lama tak ikut. Tapi aku rindu nak rasa. Jadi di sebalik dinding-dinding kesibukan itu, aku tetap tekad nak masuk.

7:00 am. Turun ke court Takraw, pakai baju warna merah dengan seluar dan skirt pendek hitam. Sebab harini tugas aku adalah jadi urus setia  Takraw dan MC sempena Kenanga Sport Fest. Mulanya, tugas asal hanyalah perlu menjaga pendaftaran peserta.

So aku anggarkan dalam pukul 10 dah settle. Lepastu, nak pergi pertandingan naik bas pukul sepuluh.

9:45 am. Still takde orang yang turun untuk ganti. Kerja yang mulanya adalah hanya perlu uruskan pendaftaran, jadi benda lain. Kena uruskan semua sebab urus setia  yang sepatutnya tak turun padang. Dengan bersalahnya, aku tanya Tyah.



“Tyah, siapa turun lepasni? Liza turun tak?”

“Hmm macam takda je”

Dan apa yang berlaku selepas tu, biarlah menjadi rahsia. Cuma, aku taksempatlah nak naik bas pukul 10. Rasa terkilan sangat, Sumpah.

Maka aku wassap pengarah pertandingan.

“Aasif, ana takdapat hadir sebab pengurusan pertandingan harini adalah sampai pukul 4”

Sedihnya.

Lepastu, masa aku tengok jam pukul 11. Kebetulan hosmet aku hanis yang ada motor ada kat situ, so aku tanya Hanis.

“Hanis, kalau hantar oci boleh tak?”

Hanis jawab, “Boleh!”

So aku wassap lah balik pengarah program.

“Pertandingan dah habis ke belum? Boleh ta kan datang sekarang?”

Pengarah jawab,

“Waalaikumsalam pertandinga Tilawah dah Habis (emoticon sedih). Allah… Takpa. Niat tu dah ada”

Yup, Pertandingan Tilawah al-Quran.

“Alaaaa yekee. Sikpalah. Hmm takde rezeki. Sikpa jzzkallah” aku jawab.

Dahlah sampai tu jelah aku cerita. Tapi banyak benda happy berlaku harini. Inshaa Allah esok pun sama, macam hari-hari lepas.

Moga dalam setiap kesulitan dan kekhuatiran yang Allah beri, kita mampu sentiasa mencari bahagianya. Sebab, bahagia sentiasa ada walau seperit apa perkara  yang ditanggung hati.
Allah sentiasa ada. 

Sentiasa ada, walaupun sahabat  yang pernah menjadi sahabat karib sekolah, asasi kau cuba nak jauhkan diri. Jika itu yang membahagiakan kau, teruskanlah.

Aku ada Dia.


Nah sebelum tu, nah sedikit perkongsian.

56. Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya bumiKu luas, maka sembahlaha Aku (saja)
57. Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
58. Dan orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, sesungguhnya mereka akan Kami tempatkan pada tempat-tempat yang tinggi (di dalam syurga), yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-baik balasan bagi orang yang berbuat kebajikan.
59. Iaitu orang yang bertawakal kepada tuhannya.

29; An-Ankabut, al-Quran ms 403.

thanks reading my diary

0 Smile for me♒: