Friday, 19 May 2017

Sedikit untuk kau.

Pernah berkawan rapat.
Rapat yang tersangatlah rapat.
Dan Allah jauhkan.

Mungkin kau berkawan aku sebab agama aku.
Mungkin kau lihat aku alim, lebih sikit daripada kau.
Dulu.

Bila aku terjatuh sikit ke lembah jahiliyyah,
Kau seakan menjauh.
Langsung tiada sokongan.
Malah semakin menjatuhkan.

Kau cakap banyak kali,
"aku taksuka askar"

Bila aku memang masuk,
Kau berkali ulang,
"Haa, suka lah tu duduk sebelah lelaki"

Dari sudut yang lain.
Kau takpernah tahu kepayahan nak menjaga, takpernah.

Dan aku takdelah terlalu bodoh,
Sampai sanggup menolak diri sendiri dalam keluarga ini.

Mereka kebahagiaanku.
Kau apa tahu.

Semua orang tengah berusaha,
Kau apa tahu.

Kau hanya nampak,
Dan kau menilai.

Tapi, biarlah saksi hanya Dia.
Yang takpernah lngsung nak hilang daripada aku.
Walaupun apa pun keadaan aku.

Maka aku lihat,
Siapa kawan, siapa lawan.

Maka pesan aku pada kalian,
Jangan bersahabat kerana agama,
Kelak orang itu semakin kurang agama,
Kau meninggalkan.

Bersahabatlah kerana Allah.
Jatuh bangkit bersama,
Hanya untuk dapatkan syurga bersama,

Tak pernah meninggalkan.

Maka, jika selepas ini aku bangkit semula.

Jangan cari aku.

Anggap aku takpernah hadir,
Dalam kehidupan seorang manusia.

Seperti kau.


thanks reading my diary

0 Smile for me♒: