Friday, 29 August 2014

Di atas nama cinta

Tika mata diuji manisnya senyuman
Terpalit rasa , menyubur harapan
Dan seketika terlontar di dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku , dari terlena .
Dibuai lembut belaian cinta .

Rela aku pendamkan
impian yang tersimpan
engganku keasyikan
Gusar keindahannya merampas rasa cinta .
Pada Dia yang lebih sempurna

Bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba
Dan kucuba menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya kuhadapinya
Andainya luka menghukum leka

Di atas nama cinta pada yang selayaknya
kunafikan yang fana .
Moga dalam hitungan setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redhanya

Biar sendiri hingga hujung nyawa 
Asal tak sepi dari kasihnya .
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa .

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki sehingga kurasai nikmatnya ..

Jiwa remaja . Jiwa yang sangat mudah berbolak-balik .
Bahkan , sifat hati yang mudah berbolak-balik ni ,,
Bukan hanya sifat seorang remaja .
Semua orang . ada sifat ni .
Maka berdoalah agar ditetapkan pendirian .
Untuk terus berada di jalanNya .
Kerana dia yang memegang hati ini :)



thanks reading my diary

Saturday, 2 August 2014

Pandangan si dia.




Again . A story written by me , Ana Ina
Tapi pengalaman seorang sahabat yang dikongsikan .
:) Enjoy reading !
.................................

Aku masuk dalam dewan tu .
Satu program usrah perdana . jemputan makcikku .
Allahu , ramainya perempuan yang pakai purdah !
Nak dibandingkan dengan diri aku ,,,
Tudung bidang 60 pun aku tak pakai .
Memang belambak dekat almari .. Tapi ..
Aku tebalkan muka . Aku terus jalan .
Aku nak menuntut ilmu baru kat sini .

Kenapa semua orang pandang aku ?
Apa salah aku ?
Aku dekatkan diri dengan seorang perempuan .
Dia tak berpurdah , tapi bertudung labuh .
Seorang yang cantik . Manis dipandang .

Aku tanya soalan . Dia pandang pakaian aku .
Jawab endah tak endah . Hatiku terasa .
Rasa malu menerpa . Seandainya hati ini boleh dikeluar masa tuh .
Orang ramai akan nampak betapa kecutnya hati ini .
Aku rasa nak keluar daripada dewan tu sekarang jugak !
Apa salah aku ? Kenapa semua orang kat sini nii ??!!

Namun berbekalkan kekuatan yang masih ada .
Kugagahkan jua kaki melangkah .
Daripada ramai-ramai orang di luar sana .
Aku yakin . Allah memilih hati aku untuk berada di majlis itu .
Allah memilih hati aku .
Aku ulang . Dia memilih hatiku .
....................................................................

Rasa kasihan menebali hati ina tatkala sahabat ina meluahkan .
Siapa kita untuk menilai seseorang hanya melalui luaran ?
Ina sendiri kagum dengan si pemakai tudung labuh ,
Apalagi si pemakai purdah .

Tapi , kenapa tidak berusaha untuk menjaga hati ?
Kita tak tahu apa yang orang lain dah buat untuk pendekatan dirinya kepada yang Esa .
Kita tak tahu apa sejarah keluarga dia .
Kita tak tahu apa penyebab dia jadi jahat atau buruk macam apa yang kita nampak .
Kalau kita jadi  budak baik . Bersyukurlah .itu satu nikmat .
Tapi tanpa "penjagaan yang rapi",
Mungkin 'kita yang baik' ini akan bertukar .
Apa yang akan terjadi pada masa depan ? Kita tak tahuu ..

Penilaian tak sepatutnya dibuat hanya melalui kecantikan seseorang ,
Begitu juga hal ini , Penilaian tak sepatutnya dibuat melalui pemakaian .
jangan pandang rendah terhadap seseorang yang  memakai tudung .
Selagi dia masih mampu dan mempuyai rasa tanggungjawab untuk menutup apa yang perlu,
Menjaga apa yang perlu , Hormati dia .

Kita tak tahu, mungkin si dia sedang berusaha ke arah itu -->yang lebih baik.
Ana takut pandangan serong sesetengah orang akan mencairkan azam baru si dia .
Maka berhentilah memberikan pandangan serong terhadap bakal si solehah .
Kita nak masuk syurga ramai-ramai . Bukan sorang-sorang .
JANJI !

Jom bantu si dia . Bukan melemahkan azam si dia.
Doa pula sangat diperlukan .
Dan semoga doa kita mampu sampai kepada hati-hati orang lain .

okay . type-off .



thanks reading my diary