Wednesday, 24 May 2017

Masih

Dan kawan,

Andai benar cinta, kita akan usaha untuk tengok orang yang kita cinta bahagia.

Dan tahu tak satu cara untuk bahagia? Bila menegur dengan menggunakan “kita”.

Sebab kita semua bukannya mulia untuk tuding jari pada yang lain. Konon-konon kita mulia.

Dan jangan sebab ego masing-masing, kita yang dulu berjanji setia untuk berukhuwah sampai syurga… kini Cuma tinggal janji yang tak lagi setia.

Sungguh aku masih lagi cinta.


It’s time to begin, isn’t it?

I get a little bit bigger but then I’ll admit

I’m just the same as I was

Now don’t you understand

That I’m never changing who I am

[Imagine Dragons – It’s Time]


thanks reading my diary


thanks reading my diary

Buku usrah

Belek-belek buku usrah masa kat atas rak, berhabuk. Nampak sangat lama tak sentuh.

Rasa berhabuk mata, deeply touched betul.

Aku rindu,

Come on, eventhough if u have to start from the beginning back. Do it. Allah tengok usaha.

Dunia rindukan pemuda yang berjuang untuk Islam. Allah dan Rasul cintakan pemuda yang tiada sifat keanak-anakan. 💪

Kau sayang agama kau, kau selalu cakap. Kalau dulu kau mampu lawan segala hasutan dunia, kenapa sekarang nak beri alasan?

Kalau dulu segala kesedaran mampu dibuat dengan perbuatan, mengapa tidak sekarang?

Sakitnya iman.

Yang baca jangan terasa, aku cakap pada diri aku yang hina.

Let people said anything, i will try to catch whatever goals that had been set by me. And of course, the dunya is not the main goal.

I will arise stronger than before. I will.


thanks reading my diary

Friday, 19 May 2017

Sedikit untuk kau.

Pernah berkawan rapat.
Rapat yang tersangatlah rapat.
Dan Allah jauhkan.

Mungkin kau berkawan aku sebab agama aku.
Mungkin kau lihat aku alim, lebih sikit daripada kau.
Dulu.

Bila aku terjatuh sikit ke lembah jahiliyyah,
Kau seakan menjauh.
Langsung tiada sokongan.
Malah semakin menjatuhkan.

Kau cakap banyak kali,
"aku taksuka askar"

Bila aku memang masuk,
Kau berkali ulang,
"Haa, suka lah tu duduk sebelah lelaki"

Dari sudut yang lain.
Kau takpernah tahu kepayahan nak menjaga, takpernah.

Dan aku takdelah terlalu bodoh,
Sampai sanggup menolak diri sendiri dalam keluarga ini.

Mereka kebahagiaanku.
Kau apa tahu.

Semua orang tengah berusaha,
Kau apa tahu.

Kau hanya nampak,
Dan kau menilai.

Tapi, biarlah saksi hanya Dia.
Yang takpernah lngsung nak hilang daripada aku.
Walaupun apa pun keadaan aku.

Maka aku lihat,
Siapa kawan, siapa lawan.

Maka pesan aku pada kalian,
Jangan bersahabat kerana agama,
Kelak orang itu semakin kurang agama,
Kau meninggalkan.

Bersahabatlah kerana Allah.
Jatuh bangkit bersama,
Hanya untuk dapatkan syurga bersama,

Tak pernah meninggalkan.

Maka, jika selepas ini aku bangkit semula.

Jangan cari aku.

Anggap aku takpernah hadir,
Dalam kehidupan seorang manusia.

Seperti kau.


thanks reading my diary

Tuesday, 16 May 2017

Pujuk Hati

Kena selalu pujuk hati,
Tatkala ujian datang menyapa,
Bersangka baiklah padaNya.

Tatkala hati terluka,
Bersabarlah dengan air mata,
Kerana untuk Allah didik sabar, Itulah  antara cara

Berhimpit dengan hati yang pasrah,
Jiwa yang terlalu rapuh,
Namun berfikir sejenak,
Untuk apa ditangis cinta manusia,
Yang sememangnya, adalah sementara.

Walhal cinta pada yang Esa,
Tidak pernah ditangisi mengenang dosa,
Hanya ada kata-kata yang hanya sekilas Cuma,
Bahawa aku mencintai Dia,
Tetapi mana bukti pada lafaznya,
Sebagai tanda bukti cinta kepadaNya.

Sujudlah padanya,
Ikutlah perintahnya.
Itulah tanda dan bukti,
Bahawa kita lebih mengutamakan Dia.

Apabila hilang kemanisan dalam beribadah, itu petanda dunia makin meresap ke dalam jiwa

Ringkas. Moga padu,

Jangan diteruskan untuk teguh dunia itu menginap di jiwa,
Takut iman hanya menjadi sarang dalam jiwa.

Indah dunia yang hanya pinjaman untuk seketika?

Atau kebahagiaan hidup di akhirat yang dijanjikannya?


ndai yang dicari tu pujaan manusia, firaun pun orang puja. Andai yang terasa indah tu pujian manusia, kapal titanic yang besar, megah dan indah, sering dipuji-sanjung pun boleh karam.  Andai yang dicari dalam dakwah tu tentang cinta dan jodoh, taknak ke try cari cinta si pencipta jodoh dan cinta?-beloved Mato-


Puisi menurrul, 16/5/17- 0330 HRS, Tuesday.

thanks reading my diary

Tuesday, 9 May 2017

Adding book

Harini bertambah lagi koleksi buku kesayangan aku. Maken bertambahlah pakwe-pakwe aku ni (booooks). Ni antara koleksi yang aku ada, tapi tak semuanya ada kat sini. 

Orang pinjam.

Aku suka kalau orang pinjam.

Dan pinjamlah kalau nak, dengan syarat tahu pinjam tahu pulang. Sebab, cuba bayangkan kalau pakwe korang orang amek?

Konfem meroyan tahap petala.

Sure aku memang meroyan kalau hilang, sebab sayang. Sebab beli pakai duit sendiri. Sebab sanggup berat beg dengan buku nak bawak masuk kargo tu. Mana boleh tinggalkan pakwe, aku setia kot.

Dalam kereta aku bawak, dalam flight aku bawak. At least akan ade satu buku dalam beg aku setiap masa. 

Tkkisah duit habis sebab booooks, sebab ilmu tu tak berkesudahan. 

Hargailah. Sebab mereka kesayangan aku.


thanks reading my diary

Sunday, 7 May 2017

Sejadah.

#Puisihatimenurrul
Written on 31th August 2015.

SEJADAH.
Bukan sekadar sejadah.
Sejadah ini menjadi saksi.
Saksi air mata yang turun tatkala hati terasa dibebani tindakan manusia.
Saksi melihat aku bangkit semula memohon daripadaNya.
Kupohon kekuatan, Kupohon dipagarkan hati dengan dawai besi.
Agar takjatuh layu menyembah bumi,
Hanya kerana insan kerdil berstatus manusia di dunia ini.

Sejadah.

Saksi kuBiarkan hati dibiar takjenguk walau sekadar dijeling sekilas oleh manusia.
Saksi kekuatan hati aku layu juga tanpa diduga.
Iya. kerana hakikatnya, aku tetap manusia.

Sejadah.
Saat gembira bertandang, saat duka mengetuk.
Tempatmu tetap disitu. Menjadi saksi pertemuan antara hamba dengan tuhan pencipta.
Cuma semuanya pilihan kita.

Membiarkan sejadah tersadai  atau segera membentangnya.

Biar, apa yang dilakukan untuk menjaga hati orang lain.
Walau ada pahitnya, kemanisan pasti jua ada.

Biarkan, sejadah ini tetap menjadi saksi terasa rendahnya hati sebagai seorang hamba.
Yang langsung takmampu menduga apalagi memegang hati manusia.

Kerana hakikatnya, tetap;

The one who can only satisfy the human heart is the one who make it”

Keep growing up. Be matured and move on!
#feelreleased






thanks reading my diary

Wednesday, 3 May 2017

Diary of the day

Diary of the day.

4:30 am- Bangun then buatlah apa yang boleh buat. Lepastu,

siapkan lab report Aquatic Botany,
Pegi siram pokok sawi and lettuce,
Sidai baju kejap,
Solat subuh,
Al- Mathurat.



Nak share something. Tapi rasa cam taksempat pulak. Nantilah ye lain kali. Cuma,
“Iman lah penyelamat dunia yang penuh pancaroba”

My Nur Afifah Muhammad, dengar ni. Baca ni, I MISS youu. Nak jumpa, nak peluk. Nak tumbok. Nak cubit sampai lebam.

Nak nangis, 

Kalau rindu mesti nangis. Mai god hadzriena.

K nak pegi kelas luh. Mak oii pakcik bas ni asyik ulang lagu assalammualaikum ustazah je ni. 


thanks reading my diary