Pages

Sunday, April 23, 2017

Kenapa menulis?

Kenapa menulis?



Bismillah mengenai tajuk ni. Bismillah aku akan mula singkapkan satu-satu sebab “mengapa” tu.

Sebab nak berkongsi apa yang aku rasa.
Sebab rasa tak adil ilmu tu aku sorang je yang tahu.
Sebab tulisan aku tulah yang akan jadik reflection untuk diri aku sendiri, bila diri rasa jauh daripada tuhan. Tuhan aku, dan tuhan yang kau kenal juga. Sebaik-baik pencipta, Allah.
Sebab aku nak semua orang sedar hakikat kenapa manusia dihidupkan oleh Allah.
Sebab nak tunjuk setiap orang mampu berubah, walau payah.


Roughly, sebab utama adalah untuk diri sendiri dan berkongsi.


Aku obviously bukan budak sekolah agama.

Aku pun ada kisah jahiliyyah aku.
Aku pun ada kisah macam mana aku berubah.
Semua orang ada.

Dan blog aku ni memang tak mengharapkan pembaca yang ramai pun. Cuma, cukuplah sedikit yang mampu baca guna mata hati. Lagipun blog ni masa awal penubuhan dulu, bukan pasal advices-advices ni semua. Dulu semua pengalaman pasal jalan-jalan, make-up and dipenuhi dengan selfies yang takde sempadan. Dulu memang ramai yang baca. Yelah, human love all that stuffs.
But it changed already. Alhamdulillah.

Dan aku ada kisah macam mana aku boleh jatuh balik ke gaung jahiliyyah. Mungkin fasa tu aku hadapi sekarang. Tapi jahiliyyah fasa sekarang ni, beza dengan dulu.

Aku rasa jauh daripada Allah, tapi Dia takjemu kasik signal kepada hati aku:

Allah tak jemu nak bagitahu aku

“Ina this is not what you want”
“Ina, please start all over again”
“Ina, be something for ummah”
“Ina, you had promised to”
“Ina, I love you”

Allah tu, sentiasa ada.






Dan tak sangka, buku aku bakal dipublished. Sumpah memang tak sangka Allah kasik aku peluang nak tulis walaupun dihimpit kesibukan yang tiada berpenghujung.

Panjang lagi nak dikongsi. Tapi aku ada bulatan yang perlu dihadiri.

Selamat berusrah semua!

No comments:

Post a Comment

© Copyright 2023 | ALL Right Reserved to Menurrul