Pages

Thursday, September 20, 2018

Bakal bini orang

Amaran: Rasanya part inilah yang paling banyak rasa meluat anak tekak, ada unsur-unsur loya bila tengok title. Takpaksa baca pun. Tapi mun berdegil juak, kamek sik boleh polah apa-apa (Tapi kalau berdegil jugak, aku takboleh buat apa-apa).

Oh masih teruskan bacaan jugak ke tu? Hehe.

“Ammal, cepatlah jadi wakil kahwen dulu. Aku taaaaak sabaaaaar nak jadi dulang girl ni”

“Eh kau ni, melampaulah permintaan tu” Ammal jeling sambil sengih.

Ammal berpura-pura masih takpedulikan Aimi di sebelahnya. Jari-jemari di atas keyboard komputer riba masih laju macam tadi, sibuk mencari idea untuk buat satu lukisan pada hari itu. Ni memang topik kegemaran Aimi agaknya, haha. Tak. Ini adalah topik kegemaran setiap insan bergelar manusia kat dunia ni, aku tahu. Senyap beberapa minit, tiba-tiba Ammal berpaling kepada Aimi.

“Kau lah tu tak jalankan tanggungjawab kau doakan aku. Doakanlah aku dapat the one with handsome attitude. Lama sangat dah ni single. Lepasni, hari-hari bangun tidur nanti aku mesti akan nampak dia dulu. Bosanlah hari-hari asyik nampak kau je.

“Alaaa Ammal, belambak lelaki nak kau. Aku ni haaa bukti setiap satu perkara yang jadi depan mata. Kau tu memilih sangat”

Memilih kata dia.

“Kenapa senang sangat ek bertahun-tahun nak label aku  dengan label “memilih sangat” tu? Perempuan ni, nak pilih makanan pun susah. Nak pilih baju pun susah. Nak pilih brooch walaupun pada mata kasar nampak macam sama je, pun susah. Nak pilih sama ada nak makan dulu atau nak mandi dulu pun susah. Complicated. Apatah lagi nak pilih pasangan ni, complicated level super infinity”, takhenti ayat keluar daripada tekak Ammal.

Mata Aimi dikecilkan, dia memandang sahabat di sebelahnya itu.

“Kau pehal serious sangat ni Ammal. Benciii-laaaaaaaahhhh!”’

“Laaaaaaah betullah. Kau yang mula dulu nak bukak hikayat cintan-cintun ni. Kahwin ni bukan satu perlumbaan lah Aimi, kau pun sedia maklum kan benda ni. Aku akui, kahwin awal tu memang benda yang baik walaupun kadang-kadang dah nampak macam satu trend anak-anak muda sekarang. Aku pun tak terkecuali, tapi baru dua puluh dua tahun tu masih muda apaaaaaa! Aku pun memang tabik pasangan yang kahwin awal ni, sebab tu pun cita-cita yang pernah aku tanam dulu. Ada yang masih tengah buat degree, dah busy kena bahagikan masa nak study dan jaga anak. Tapi yelah, kadangkala goals masing-masing boleh berubah. Lagipun, rezeki dan kekuatan setiap orang berbeza-beza sebab semua orang ada life pace yang berbeza”

“Kita bukan hidup semata-mata nak prepare ourselves to be the best wife to our future husband, but we are preparing ourselves to be the best person in this deen. To be the best person to everyone, jadi tauladan dan jadi inspirasi. Kalau nak cakap pasal sumbangan dan bakti pada ibubapa, aku masih rasa taklayak untuk dikira walaupun bakti itu sekecil kuman. Banyak lagi benda boleh buat selain menolak diri memikirkan soal jodoh ni. Tak semua perkara dalam pernikahan itu menyeronokkan, buddy

Aimi masih setia menadah kedua telinga.

“Kena timbang banyak perkara pasal kahwin ni, maksudnya kita setuju untuk terima baik buruk dia. Terima baik buruk keluarga dia. Sanggup korbankan apa yang kita suka untuk apa yang Allah suka. Sebaiknya, buat persediaan sebelum berkahwin. Bukannya bila dah kahwin baru berubah. Kena sediakan mental, fizikal, emosi, psikologi, dan sebagainya.

“Dah kau ni apehal sengih-sengih pandang aku” Ammal sergah Aimi yang senyap dengar tazkirah pendek dia daripada tadi. Setia betul dia mendengar.


“Cakap macam ada pengalaman” Aimi membalas sambil masih.sengih.

*PAAAAAAAAAAAAAAP!

Satu tamparan dengan menggunakan kekuatan super tapak tangan milik Nurrul Ammal hinggap di belakang Aimi. Sakit.

“Jadi, kau onzzzzzz jelah nak pegang status graduate and single ni Ammal?”

Alamak. Macam sadis sikit je kenyataan tu. Haha betullah. Dah final semester dah, tiba-tiba rasa maca sekejap je semua berlalu. Akhirnya Ammal dah nak menginjak keluar daripada dunia menjadi seorang pelajar ijazah sarjana muda.

Dulu masa asasi, risau bila terfikirkan status bakal degree and single. Lepastu, dapat pegang status second year and single. Lepastu merasa status final year and single. Mungkin nanti graduate in master of philosophy and single. Haha persetanlah nak single berapa lama pun. Takmudah, tapi ada lah sedikit bahagian iman yang lebih tipis daripada kulit bawang tu untuk terus kuat menjaga diri.

Menjadi merpati yang nampak jinak, tapi susah nak ditangkap. Takpe, akan ada satu masa nanti. Sumpah aku langsung tak mengharapkan the perfect and great prince charming untuk datang, macam Fiona yang tunggu Shrek dekat Dragon Tower bertahun-tahun lamanya. cukuplah The right man at the right time. The right man yang memiliki impian akan sentiasa berusaha bersama-sama aku  untuk sentiasa tetap teguh ikut ajaranNya. Penguat.

“Hmmmmm, macam tu lah ceritanya,” jawab Ammal, tenang.

“Hmmmmmm, yelah. Aku harap akan ada the right man yang akan dapat tangkap merpati sorang sebelah aku ni, on her right time. Ehhh silap, on her and his right time

“Eleh kau Aimi, kau tu takde orang nak tangkap kewwwwwwwwww. Sibuk benau tanya aku memanjang. Eleeeehhh kau tuuuuuu nyampah aku”

“Kenapa? Kau ada niat nak tangkap aku ke Ammal? Ngaku jelah”

“Ehhhh minaaaaaaaaah sorang ni, kau ingat aku apa?”

“Aaah, kau kan lessssbiaaaaaaan”

Buuuuuuuukkkk! Bantal dicampak laju tapi kali ni Aimi laju sempat mengelak. Bantal terjatuh atas lantai. Masing-masing tergelak sakan. Haihhh, suasana macam ni bakal dirindui. Memori aku bersahabat dengan kau, Aimi. Kat mana pun kau berada lepas ni, tolong pasak dalam kepala tu yang aku sentiasa tak pernah berhenti untuk sentiasa ada dengan kau. Kalau boleh nak sama-sama pegang tangan sampai syurga.

“Haha, lejen apa dapat pegang status graduate with single

Lejen.









Cerita habis takat ni,

Senyum :)








No comments:

Post a Comment

© Copyright 2023 | ALL Right Reserved to Menurrul